29 Mart 2017 Çarşamba

"Paterson" Paterson Hattında Şiir Yazan Paterson !

   Müptelalarını hayalkırıklığına uğratmayacak Cimcarmuş filmidir.
   Kendilerinin filmografisini (ortalarda bir yerde başladıktan sonra (Bkz.Night on Earth)) izledik, bitirdik, yenilerini bekliyoruz. Paterson, rahat bir akşamı bekliyordu. Buldu.
   Rize Yağlıdere köyü sakinlerinin ikametgahı Paterson'da, Paterson adlı bir otobüs şoförünün/part time şairin bir haftalık rutini. Konu budur. Filmimiz gün gün ilerler. Hoplama, zıplama, aksiyon, ve hatta serim/düğüm/çözüm yok. Normal (beklenen) bir film izlemek için başına oturanlar hayal kırıklığına uğrayacaklardır. 
   Ben bayıldım.
   Ne var bayılacak : şöyle ki 
  • Yüksek debili ancak çırpıntısız bir nehrin kenarında oturup izlemeyi çağrıştıran bir tempo,
  • Çemberler, halkalar, daireler (ve hepsi siyah beyaz),
  • Günlük hayhuyumuz (ne kadar da aceleyle yaşar olduk zamanları) içinde "sakin ol !" diyen bir akış,
  • Hayatı zehir eden bir Marvin ! (öpüşünce hırlamalar, koltuğu kimseye bırakmamalar, posta kutusunu yamultmalar, bittabi son numarası ("Senden hoşlanmıyorum Marvin"))
  • Rutin (uyanmalar bile sapmıyor ("sihirli sessiz alarmlı saat")) bir hayatın içinde, (fakir aynı zaman/mekanda olsa çok sızlanacaktır) detaylara odaklanıp biraz yaratıcılığını kullanmakla hayatın çok daha yaşanabilir olabilitesi (ki bence çok mühim),
  • Mükemmel bir kasting (en küçük rol bile çok iyi canlandırılmış (Paterson'u saymıyorum bile)),
  • Şükela bir müzik (mısraların ortaya çıktığında (ki ekranda belirmeleri bile hoş) artık hangi tür bir şiir olduğuna göre seçilen müzikler (saykodelik de var, Amerika Türk Halk Müziği de (country mi ne diyorlar))
  • Abartısız bir mizah (Everett'in "ben zaten aktörüm" demesi)
  • 1998 model Honda CR-V (evet benim arabam (antika mantika ama gönül bağımız var))
  • Tesadüfler, tesadüfler (ikizler, şelaleler, şairler, şiirler, alevtopları (iyi geyikti ama))
  • Aktüel olmayan kamera (şaryolu çekimleri özlemişim), 
  • Senaryo, kamera, kurgu, müzik, oyunculuklar ve aklıma gelemeyen ögelerin hepsinin birbirine uyması bunların da yavaşlığı, sakinliği, sükuneti oluşturması,
  • Güvercinimin de sonuna kadar hiç sıkılmadan, dikkatten ve rikkatten fire vermeden izlemesi, 

   Velhasıl; ben çok sevdim ama her bünyeye aynı tesiri vermez. Holivut seviyorsanız uzak durun.

2 yorum:

  1. Şu anda Tv2’de ikinci kere izliyoruz. Süleyman kesin yazmıştır dedik. Baktım, yazmışsın... yine güzel yazmışsın 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı şeylerden hoşlanan birileri olduğunu görmek ne güzel.

      Sil